CreditPoint header

Мобилно банкиране – управлявай финансите си в движение


7411_big

Знаете ли, че в България над 40% от населението използва мобилно банкиране? Ако този процент Ви учудва, може би пълното значение на термина „мобилно банкиране“ ще разсее съмнението Ви.

Какво представлява мобилното банкиране

Това е система която позволява на клиентите на финансови институции да проверяват, управляват и контролират финансите си, използвайки мобилно устройство. Това определение позволява в категорията мобилно банкиране да влиза и така популярното в България SMS банкиране. Всъщност SMS банкирането е предшественик на съвременното мобилно банкиране, което включва управлението на почти всички банкови услуги през мобилния телефон. Възможностите на SMS банкирането са доста ограничени и включват уведомителни услуги:

  • Известяване на движение по сметка
  • Напомняне за заплащане на вноска
  • Известяване за транзакция с банкова карта
  • Проверка на наличност по сметка

Доста повече възможности дава мобилното банкиране чрез специалните приложения за мобилни телефони, разработени и предлагани от банковите институции.

Такъв тип мобилно банкиране могат да използват клиентите на банките, притежаващи телефони с мобилна операционна система. Повечето съвременни телефони се предлагат с някоя от операционните системи Android, iOS(операционната система на Iphone), Windows Phone.

Българските банки и мобилното банкиране

Разходка по сайтовете на банките, опериращи в България показа, че водещите институции вече предлагат мобилно банкиране. Можем да разграничим няколко варианта на мобилните услуги които се предлагат:

  • Мобилно банкиране от Банка ДСК „Пасивно“ мобилно банкиране може да се нарече мобилната банкова услуга предлагана от Банка ДСК – можете да прегледате салдо по сметката, да получите информация за кредитите и банковите карти, които имате. Да прегледате историята на транзакциите по сметката си. Такъв тип банкиране предлага банка ДСК(тук имате опция и да заредите виртуалната си сметка, това е сметка която може да използвате за онлайн разплащания). За да използвате мобилната услуга на Банка ДСК, няма нужда да инсталирате допълнителни програми на телефона си, нужно е само да отворите мобилния си браузър и да въведете потребителското име и паролата си в мобилния сайт на банката.
  • Малко повече възможности дава мобилното банкиране на банка Пиреос. Тук в добавка на „пасивните“ справки по сметката, можете да правите преводи към други сметки в същата банка, платежно нареждане към други банки или валутен(swif) превод. Сигурността на трансфера на данни е гарантирана чрез ползването на протокол WTLS със 128 битово криптиране, а транзакциите към трети лица са защитени чрез въвеждането на допълнителни кодове за идентификация ExtraPIN. Тук също няма нужда да инсталирате допълнително приложение, а всичко е достъпно на адрес mobile.piraeusbank.com
  • От Уникредит Булбанк предлагат отстъпка от 50% от таксата на всеки превод,Mobile Bulbank направен през мобилното банкиране. Приложението на Уникредит е достъпно в Android Market и AppStore и работи на над 1 200 модела масово разпространени мобилни телефони. Защитата е със софтуерен токен (Token е електронно устройство, което генерира пароли за еднократно използване и служи като средство за достъп и идентификация). С Булбанк мобайл можете да извършвате основните банкови операции като преводи, движение по сметка, трансфер на валута.
  • Интересно решение предлагат Пощенска банка съвместно с мобилния оператор Глобол. За да използват услугата, клиентите на банката трябва да заявят безплатно специална сим карта, с включено приложение за извършване на финансови операции и осигуряваща телекомуникационна свързаност на всички участници в системата. Използвайки картата, клиентите на банката могат да нареждат средства към сметки във всички банки в страната през платежните системи СЕП, Бисера и РИНГС.
  • Защита чрез СИМ карта предлагат и от банка Алианц. Използването на специалната сим карта е безплатно и не увеличава цената на ползвания мобилен план. Освен основните операции със сметката, които можете да правите, приложението на банка Алианц дава възможност за плащания в търговски обекти приемащи мобилни плащания. Търговският обект трябва да разполага с терминал, приемащ мобилни плащания. Плащания до 20 лв минават директно, за по големи суми се изисква въвеждане на ПИН код. Цената за използване на мобилното банкиране е 2лв на месец.
  • От Първа инвестиционна банка предлагат мобилна версия на Виртуалния си банков клон, която се ползва активно от 2011 г. насам. С нея можете да банкирате навсякъде чрез своето iOS (iPhone, iPod touch, iPad), Android, Symbian, Windows Phone (Mobile) устройство. Ако имате BlackBerry или устройство с друга операционна система, също можете да банкирате, но за пълна функционалност трябва да си инсталирате друг браузър – Opera Mini например. Можете да правите не само справки, но и да нареждате преводи и да откривате сметки, като използвате Token устройство.
  • Видно е че водещите банки в България инвестират сериозно в мобилното банкиране, като някои от тях дори стимулират клиентите си чрез рекламни кампании и по-ниски такси да използват този канал за управление на сметките си.

    Това което спира хората да се доверят на мобилното банкиране, до голяма степен е притеснението за сигурността на средствата им, както и недоверието да се използва нещо ново и различно.

    Със сигурност мобилното банкиране не е по малко сигурно от всеки един от начините да управлявате средствата си, но със сигурност е страшно удобно!

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Credit Point
DSK bank